Gimp: Sol

Det blir alltid fina bilder på sol, och nikon coolpix L21 (som jag och rebecca använder) är jättebra på sol.
Nu ska jag förstärka solens sken och göra lens flare på bilden.
Börjar med den här bilden:
STEG 1: Lägg till effekten Glittra. Klicka på filter > Ljus och skugga > Glittra. Ändra ingenting, klicka bara på Ok.
STEG 2. Lägg till supernova. Klicka på filter > ljus och skugga > supernova. Klicka på solen i din bild så strålar supernovan där ifrån. Inställningarna är nästan en smaksak men jag hade radie på 88, ekrar på 200 och slumpnyans på 0. Välj någon färg som liknar solens färg på ditt foto.
STEG 3. Nu lägger vi på lens flare, (linsöverstrålning). Filter > ljus och skugga > linsöverstrålning. Klicka runt lite vart som helst på bilden där du väljer vart linsöverstrålningen ska komma ifrån. Ta där du tycker det blir snyggt. Jag tog högst upp i vänstra hörnet. Klicka på ok.
KLART!
dehär blir de sista gimp-inlägget för den här gången ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0